Hypotéka patří mezi poměrně složité finanční produkty a samotné vyřízení hypotéky je pro většinu klientů poměrně náročné na čas i peníze. Úplným základem mé práce je tento proces co nejvíce zpříjemnit a vyřízení úvěru maximálně zjednodušit. Za mé služby hypotečního poradce klienti nic neplatí, jsme placené ze strany bank formou provizního ohodnocení. Pojďme se nyní podrobněji podívat, jak probíhá naše spolupráce, a to pěkně krok po kroku.
Jak tedy probíhá naše spolupráce?
1. krok – úvodní konzultace
Naši spolupráci můžeme zahájit třeba úvodní schůzkou. Klient se ozve, nejčastěji prostřednictvím emailu a následnou komunikací si domluvíme termín osobního setkání. Nicméně úvodní konzultaci zvládneme i po telefonu či prostřednictvím některých online aplikací.
Při naší konzultaci se zeptám na několik základních informací, které pro posouzení vašich úvěrových možností potřebuji znát. Především probereme:
- účel vašeho úvěru: probereme, zda se chystáte koupit byt či RD, zda uvažujete stavět RD či rekonstruovat, případně zda potřebuje současný úvěr refinancovat nebo konsolidovat několik úvěrů dohromady; proberme, zda již máte nemovitost vybranou, zda kupujete od realitní kanceláře či od koncového prodávajícího a jak jsme na tom s časem, zda se spěchá nebo nespěchá;
- vaši bonitu: probereme vaše čisté měsíční příjmy, výše splátkových výdajů a výše aktuálních finančních závazků; probereme jakým způsobem banky počítají příjem a jakým způsobem se příjem dokládá; pokud narazíme na nějaké komplikace s bonitou žadatele / žadatelů, důkladně probereme, jak postupovat dále, abychom hypoteční úvěr získali;
- požadavky klienta na předmětné financování: probereme vaši představu o financování, preferovanou splatnost úvěru, preferovanou fixaci úrokové sazby, velikost vlastních zdrojů, možnost dozajištění další nemovitostí, probereme případné problémy s vyřízením úvěru, probereme obecně proces vyřízení hypotečního úvěru; průběžně samozřejmě odpovídám na všechny případně dotazy ze strany klientů.
Všechny informace, poskytnuté při úvodní konzultaci, samozřejmě považuji za citlivé a nemohu tyto informace použít pro jiný účel, než pro jaký jste mi je poskytli. K vašim osobním osobním údajům přistupuji velmi odpovědně, jsem vázán mlčenlivostí.
2. krok – návrh financování
Na základě poskytnutých informací provedu analýzu možností a vyberu z nabídek bank nebo stavebních spořitelen tu nejvhodnější pro vás. Modelaci úvěru zasílám emailem, nejčastěji do 24h od úvodní konzultace. Spolu s modelací hypotečního úvěru zasílám i všechny potřebné informace, které k zaslané kalkulaci HÚ. Budete přesně vědět, jaké podklady jsou pro vyřízení úvěru potřeba, jak dlouho bude schvalování přibližně trvat a jaký bude následovat postup v průběhu zpracování žádosti o úvěr a po schválení úvěru.
Kalkulaci hypotečního úvěru posílám ve formě srovnání jednotlivých nabídek ze strany bank, kalkulace obsahuje vždy reálné úrokové sazby i poplatky spojené s vyřízením hypotečního úvěru.
3. krok – konzultace zaslané kalkulace financování
V případě, že potřebuje klient nějaké doplnění zaslané kalkulace hypotečního úvěru, toto doplnění řešíme formou emailu, případně telefonické komunikace. V případě, že klient preferuje osobní setkání, domluvíme se samozřejmě na osobní schůzce, kde probereme navržené financování a další postup řešení. Osobní schůzku můžeme realizovat o in-line, prostřednictvím videohovoru.
V případě, že navržené řešení dává klientovi smysl, domluvíme se na podání žádosti o hypoteční úvěr ve zvolené bance.
4. krok – podání žádosti o HÚ a následné schvalování řešené hypotéky
Připravíme potřebné podklady k úvodnímu projednání a následně podáváme žádost o hypotéku ve zvolené bance. Žádost podáváme většinou prostřednictvím online přístupů, které jako hypoteční specialista mám k dispozici. Mojí prioritou je co nejvíce vám ušetřit čas a peníze, a proto relativně hodně věcí dělám na pozadí celého procesu tak, abych vám proces co nejvíce zjednodušila.„Považuji za důležité připomenout, že vždy jednám v zájmu klienta a nikoliv banky“
Jen pro představu uvádím, co všechno pro své klienty běžně zajišťuji:
- podáváme žádost o hypotéku a provádíme tkz. skoring úvěrové žádosti (výsledkem scoringu je vyhovuje / vyhovuje za určitých podmínek / nevyhovuje)
- v případě, že je scoring hypotéky „vyhovuje“, je to tedy v pořádku, zajištuji garanci úrokové sazby v bance, podíváme individuální žádost na centrálu banky o možnosti přidělení speciální úrokové sazby (vyjednání s bankou);
- v případě, že je scoring hypotéky „vyhovuje za určitých podmínek“, řeším, zda jsou podmínky splnitelné a jakým způsobem nejrychleji splnit podmínky kladené ze strany banky;
- v komunikaci s klientem připravíme podklady, které banka potřebuje ke schválení hypotečního úvěru (pokud mohu zajistit dokument sám, vyřeším doložení tohoto dokumentu bez součinnosti klienta;
- objednávám odhad financované nemovitosti (odhad nemovitosti je se mnou vždy zdarma, klient ušetří cca 5.000 Kč);
- zjišťuji povodňovou zónu lokality, kde se daná nemovitost nachází, abychom předešli případným komplikacím s odhadem, případně s následným pojištěním nemovitostí;
- stahuji list vlastnictví z katastru nemovitostí, případně i původní nabývací titul (je-li potřeba), případně prohlášení vlastníka, v případě, že řešíme ocenění nemovitosti online;
- komunikuji s realitním makléřem a zajišťuji součinnosti při sepsání návrhu kupní smlouvy, smlouvy o advokátní úschově kupní ceny, aby ještě před tím, než je odešleme do banky, odpovídala jejím metodickým požadavkům a nebylo nutné ji následně dodatečně opravovat (šetřím čas a peníze klienta);
- v případě, že se kupní cena realizuje do bankovní úschovy (pokud klienti nechtějí advokátní úschovu) pomáhám s vyřízením této úschovy; ušetříte tak za běžnou cenu v bance od 4.000,- až 15.000,- podle výše částky; bankovní úschovu jsem zpravidla schopen zajistit se slevou anebo často i zcela zdarma.
- klientovi pravidelně reportuji aktuální stav řešeného hypotečního úvěru, s bankou komunikuji dle potřeb a dle požadavku ze strany schvalovatele;
- problémy při řešení hypotéky či následném schvalování řeším za klienta, pokud potřebuji součinnost klienta, využívám většinou emailovou komunikaci
Výsledkem tohoto procesu je odeslání kompletní úvěrové složky do konečného schválení.
5. krok – schválení HÚ a podpis úvěrové dokumentace
Jakmile je hypoteční úvěr schválen, ihned vás o schválení informuji. Příprava smluvní dokumentace bance zabere většinou 1-2 dny, pokud je nějaká mimořádná situace, tak i déle. Návrh dokumentace následně dostávám na email, provedu kontrolu všech důležitých bodů ve smlouvě, hlavně podmínky čerpání a následně návrh smluvní dokumentace posílám vám na kontaktní email, abyste měli čas si ji v klidu počíst a připravit si případné otázky.
Úvěrovou dokumentaci podepisujeme u mne v kanceláři, pokud to metodika banky povoluje, v některých bankách se dokumentace musí podepsat na pobočce banky. Než přejdeme k podpisu úvěrové dokumentace, ještě ji s vámi projdu, telefonicky, případně online přes videohovor.
6. krok – čerpání hypotečního úvěru
Hypotéka schválená, podepsaná a nyní je potřeba tkz. vyčerpat finanční prostředky z této hypotéky. Čerpání může být jednorázové (koupě, refinancování) nebo postupné (výstavba či rekonstrukce). Čerpání lze provést, až po splnění podmínek ze strany banky (podmínky čerpání nebo také odkládací podmínky) a k čerpání může dojít kdykoliv po splnění těchto podmínek, samozřejmě do doby, které je uvedena v úvěrové smlouvě. Standardně samozřejmě pomáhám klientovi s čerpáním řešené hypotéky a postarám se, aby čerpání bylo co nejjednodušší.
Jedna z podmínek čerpání je i pojištění předmětné nemovitosti. Jako finanční specialista mohu klientovi pomohu s uzavřením kvalitního pojištění nemovitosti a navíc umím poskytnout obchodní slevu na předmětné pojištění, v některé pojišťovně až 50% z ceny pojištění. Touto slevou snižuji cenu pojištění až o tisíce korun ročně.
7. krok – následný servis
Vyčerpáním hypotečního úvěru naše spolupráce nekončí. Automaticky klientovi vždy otevírám tkz. elektronický šanon, kde mu nasdílím veškerou dokumentaci k podepsanému hypotečnímu úvěru. Pokud mám u klienta sjednané i další produkty, taktéž veškeré dokumenty k těmto produktům klient vidí v tomto šanonu. Nikdy se již nestane, že budete hledat úvěrovou smlouvu, případně pojistnou smlouvu k majetkovému pojištění. Za klienta hlídám různé výročí ve smlouvách a včas klienta upozorním na potřebné kroky, které je potřeba udělat. Naleznete zde i kontaktní údaje na moji maličkost pro pozdější potřebu.
Kdykoliv potřebujete, můžete se na mne kdykoliv obrátit a probereme vše potřebné.