Jaké podklady potřebuji k vyřízení hypotéky?

Cesta k vlastnímu domovu může být poměrně složitá, musíte bance totiž předložit všechny požadované dokumenty, které banky potřebuje ke schválení požadovaného hypotečního úvěru. Tento článek vám poskytne detailní a aktuální přehled všech základních dokumentů, které budete potřebovat k vyřízení hypotéky.

Základní rozdělení dokumentů k hypotéce:
  • doklady totožnosti
  • doklady k příjmu
  • doklady k doložení účelu řešené hypotéky

Pojďme se tedy společně ponořit do světa hypotečních dokladů.

Doklady totožnosti

Nejprve si banka ověřuje totožnost žadatele / žadatelů o hypoteční úvěr. Je tedy nutné předložit doklad totožnosti (občanský průkaz nebo cestovní pas). Pokud si hypotéku vyřizujete společně s partnerem, doklady musí doložit i spoludlužník. V případě, že nemáte v občanském průkazu uveden vás osobní stav, je nutné ještě doložit výpis z matriky, který slouží k doložení vašeho osobního stavu.

Doklady o příjmu

Součástí schvalovacího procesu je doložení vašeho příjmu. Podle druhu vašeho příjmu banka požaduje různé doklady.

Příjem ze zaměstnání

V případě, že dokládáte příjem ze zaměstnání, je potřeba doložit potvrzení o výši pracovního příjmu na formuláři banky. Každá banka má svůj vlastní formulář. Kromě potvrzení o vašem příjmu, budete dokládat ještě výpis z vašeho bankovního účtu, za poslední 3 měsíce, a to za každý kalendářní měsíc zvlášť.

Příjem z podnikání

Drobní podnikatelé (OSVČ) musí bance doložit daňové přiznání za předchozí zdaňovací období. Některým bankám stačí jedno zdaňovací období a některé banky požadují daňové přiznání za poslední 2 roky. Majitelé s.r.o. k tomu navíc předkládají i výsledovku (výkaz zisků a ztrát) a rozvahu v plném rozsahu. Ve většině případů si banka vyžádá i výpisy z účtu za poslední 3-12 měsíců, hlavně u podnikatelů s paušální daní.

Doklady k doložení účelu hypotéky

Hypotéka je účelový úvěr, takže musíte bance doložit, na co přesně peníze potřebujete. Nejčastější účely mohou být následující:

Hypotéka na nákup nemovitosti

U hypotéky na nákup nemovitosti musíte bance předložit

  • návrh kupní smlouvy, v případě, že je plnění kupní ceny do advokátní úschovy, tak i návrh zmíněné advokátní úschovy
  • vlastní zdroje

Toto je pouze základní seznam potřebných dokumentů pro vyřízení hypotéky na nákup nemovitosti. Banka musí samozřejmě provést ocenění kupované nemovitosti a k tomu potřebuje banka další dokumenty, které se liší podle toho, jestli se provádí odhad odhadcem nebo jestli se odhad provádí tkz. on-line. Mějte ale na paměti, že vždy záleží na konkrétní bance a aktuálních požadavcích.

Hypotéka na výstavbu rodinného domu

Pro schválení hypotéky na stavbu domu po vás bude banka požadovat:

  • v případě, že uvažujete stavět na vlastním pozemku, je potřeba doložit nabývací titul k předmětnému pozemku, tedy například kupní nebo darovací smlouvu (některé banky si tento dokument umí „vytáhnout“ z katastru nemovitostí sami
  • stavební povolení s doložkou nabytí právní moci (v případě, že doposud nebylo vydáno, bude tato podmínka v úvěrové smlouvě jako tkz. podmínka čerpání
  • projektovou dokumentaci (banka potřebuje základní projektovou dokumentaci k ocenění tkz. budoucího stavu)
  • smlouvu o dílo (v případě, že stavíte tkz. „na klíč“, v případě, že stavíte tkz. „svépomocí“, není samozřejmě smlouva potřeba
  • položkový rozpočet a harmonogram stavby

Toto je pouze základní seznam potřebných dokumentů. V případě výstavby banka provádí ocenění současného stavu a ocenění budoucího stavu, tedy až bude předmětný rodinný dům postaven. Mějte ale na paměti, že vždy záleží na konkrétní bance a aktuálních požadavcích.

Hypotéka na refinancování stávajícího úvěru

Pro schválení hypotéky na refinancování stávající hypotéky, případně dalších účelových úvěrů (např. úvěrů ze stavebního spoření):stavbu domu po vás bude banka požadovat:

  • úvěrovou smlouvu hypotečního úvěru, který chceme refinancovat.
  • výpis z úvěrového účtu, kde je patrné, kolik je nesplacený zůstatek tohoto úvěru

Toto je pouze základní seznam potřebných dokumentů. V případě refinancování banky většinou akceptují původní odhad nemovitosti, v případě, že není starší než 7 let od vyhotovení. Opět se jedná pouze o základní výčet požadovaných dokumentů, banky si mohou dodatečně vyžádat i další dokumenty.

Závěr

Získání hypotéky vyžaduje pečlivou přípravu a shromáždění všech potřebných dokumentů. Tento proces může být náročný, ale s důkladnou přípravou a pochopením požadavků banky se můžete vyhnout zbytečným komplikacím.

Pokud máte jakékoli dotazy nebo potřebujete další pomoc, obraťte se na hypotečního poradce, který vám pomůže s celým procesem. Čím lépe budete připraveni, tím rychleji a snadněji získáte svou vysněnou nemovitost. Buďte krok před ostatními a zajistěte si nejlepší možné podmínky pro svou hypotéku!

Přejít nahoru